Bij DAKA Sport & Lifestyle bleef de conversie uit het e-mail kanaal ogenschijnlijk achter op wat men zou verwachten bij een goed lopende webshop. Vanuit die opties is OmEcom samen met DAKA gaan kijken hoe het e-mail marketing kanaal geoptimaliseerd zou kunnen gaan worden in de toekomst.

Na een analyse van alle verzonden mails kwamen we al snel tot de conclusie dat er al veel mail gestuurd werden, maar dat er helaas (door gebrek aan capaciteit op de afdeling én de drukke marketing agenda) weinig gesegmenteerd werd. We zagen wel dat gesegmenteerde mails die reeds verstuurd waren significant hogere conversie percentages lieten zien. Zaak dus om te kijken wat er nodig is om meer gesegmenteerd te kunnen gaan mailen in de toekomst!

Gezamenlijk zijn we tot een plan gekomen om naast de reguliere marketing kalender ook meer opvolgmails te gaan sturen naar de mensen die de eerste mail geopend hebben én om op basis van aankoop gedrag geautomatiseerde mails te gaan verzenden.

Met enkele test mailings, zoals hier rechts de verjaardagsmail, hebben we onze theorie getest. Op basis van die resultaten hebben we de plannen uitgewerkt om voor alle sporten die DAKA in haar assortiment voert geautomatiseerde campagnes op te zetten.

Deze campagnes moeten een combinatie van productkennis én voordeel uit gaan stralen en de consument moet aan de hand van deze geautomatiseerde mails het gehele DAKA assortiment binnen die categorie leren kennen.

Middel coupons die zowel online als offline verzilvert kunnen worden moet de consument verleid worden om ook andere producten uit deze sport categorie aan te schaffen.

E-mail rapportages

Om de resultaten van de verschillende mailings in kaart te kunnen brengen moesten er vele handmatige handelingen verricht worden. Vanuit verschillende systemen moesten resultaten geëxporteerd worden om deze vervolgens in excel aan elkaar te knopen. Om snel te kunnen schakelen in de toekomst is besloten om in BigQuery verschillende bronnen Copernica, TritonX én GA4 data samen te laten komen.

Vanuit Bigquery kon DAKA deze data exporteren naar PowerBI om daar vervolgens verschillende specifieke rapportages te kunnen draaien waarin zowel online als offline resultaten inzichtelijk werden.

Korte conclusie van de eerste resultaten: De offline conversie in de winkels was vele malen hoger dan de online conversie op coupons. Essentieel dus om omnichannel te gaan rapporteren in de toekomst!

Automatisch inladen productfeed in e-mail template

Om geautomatiseerd te kunnen mailen moeten ook de e-mail templates zoveel mogelijk geautomatiseerd ingeladen kunnen worden. Hiervoor hebben we samen met DAKA en Bossdata een specifieke e-mail productfeed in Channable aangemaakt waarin we de best verkopende producten van de afgelopen dagen in een bepaalde categorie konden tonen.

Dit was nodig om aan te kunnen sluiten op de verschillende seizoenen voor bijvoorbeeld running (bijvoorbeeld zomer & winterkleding). Zonder dat we hiervoor het template aan hoeven te passen in de loop van het jaar sluit je met de best verkopende artikelen van de afgelopen 7 dagen aan op de tijd van het jaar.

Gebruikte systemen:

  • Triton X (verkoop data & loyalty syteem)
  • GA4 (Google analytics 4)
  • Power BI

Andere OmEcom cases

Sluit deze case niet helemaal aan bij de behoeften in jouw bedrijf? Bekijk dan ook onze andere cases óf neem direct contact op via ons contact formulier óf via WhatsApp!