Bij Engelvaart Tricot hadden ze de samenwerking opgezegd met hun online marketing bureau en waren ze op zoek naar specialisten op verschillende vlakken. Het probleem was echter dat ze zelf geen werknemers in dienst hadden om deze specialisten aan te sturen en met hen te sparren.

Er lag namelijk een flinke uitdaging om de online marketing voor zowel RJ Bodywear als Alca fashion opnieuw op te starten en ervoor te zorgen dat beide webshops via de eigen webshop meer omzet gaan genereren, maar ook via marketplaces succesvol te worden.

Zo kwam de samenwerking tot stand waarbij OmEcom de coördinerende rol inneemt tussen aan de ene kant Engelvaart Tricot en haar merken en aan de andere kant de verschillende specialisten zoals daar zijn Asociaal marketing voor E-mail marketing & social media, Dok Online voor de SEO strategie, Atvise voor de web ontwikkeling, UPTMZ voor SEA en Amazon advies voor de verkoop op Amazon in verschillende landen. Omdat de huisstijl voor RJ Bodywear ook nog niet vastgelegd was is OmEcom ook hiermee aan de slag gegaan in samenwerking met Intractief.

Een complex landschap dus met diverse specialisten waar Omecom Engelvaart Tricot op verschillende vlakken hulp kan bieden bij haar online marketing en E-commerce vraagstukken.

De samenwerking tussen RJ Bodywear en OmEcom

Voor RJ Bodywear heeft OmEcom eerst een uitgebreide situatie analyse gemaakt van de resultaten uit het verleden om een goed beeld te krijgen van de kanalen die RJ Bodywear al dan niet succesvol ingezet heeft.

SEO strategie van RJ Bodywear

SEO RJ Bodywear

Er werd al snel duidelijk dat er op SEO vlak nog veel te winnen viel en ook de webshop zelf was nog niet passend bij de beleving die RJ Bodywear uit wil stralen met haar merk. Er was al een samenwerking opgestart met DOK online die met hun unieke SEO strategie RJ Bodywear naar een betere vindbaarheid proberen te loodsen met een uitgebreide topic map voor alle verschillende collecties. De eerste resultaten zijn inmiddels zichtbaar, maar er is nog veel terrein te winnen ten opzichte van de concurrentie. Door de SEO strategie nauwgezet te volgens wil RJ Bodywear een voorsprong opbouwen waar ze nog jarenlang van kunnen profiteren. OmEcom zorgt ervoor dat DOK online de juiste koers blijft varen en aandacht geeft aan de topics die voor RJ Bodywear het meest belangrijk zijn.

SEA strategie voor RJ Bodywear

Op SEA vlak kampte RJ Bodywear jarenlang met hoge kosten aan bureauzijde waardoor ze de opgezette campagnes verder laten optimaliseren door UPTMZ.com. Een tool waar middels AI de campagnes verder geoptimaliseerd worden.

We merken dat ook een dergelijke tool toch op de juiste manier gevoed moet worden, dus zonder een goede campagne structuur om mee te beginnen kun je hier beter niet mee starten. Maar gelukkig had RJ Bodywear al campagnes staan waar we verder mee konden en realiseren we nog steeds een mooie groei in dit kanaal voor RJ Bodywear.

Bij Alca fashion zagen we dat eenzelfde samenwerking zonder een goede campagne structuur minder succesvol was. Hier zijn  we dan ook overgestapt naar Asociaal marketing om eerst eens aan een degelijke campagne structuur te kunnen werken.

E-mail marketing voor RJ Bodywear

Voor e-mail marketing was RJ Bodywear aangewezen op haar eigen mensen. Hierdoor was er te weinig focus op de nieuwsbrieven van RJ Bodywear en was men vaak al blij wanneer er “iets” uit ging.

Inmiddels hebben we de opstart gemaakt door de nieuwsbrieven te laten opmaken en verzenden door Asociaal marketing.

Middels mailchimp starten we eerst goed op met een jaarplanning die OmEcom samen met het team van RJ Bodywear samengesteld heeft. OmEcom zorgt dat de vaart erin blijft en dat de nieuwsbrieven in eerste instantie wekelijke de deur uit gaan en dat we op termijn vooruit gaan werken zodat we meer aandacht kunnen geven aan de look and feel van de nieuwsbrieven en verdere segmentatie opties.

Ook zijn er diverse automations opgezet zoals een abandoned shopping cart campagne, een welkomst campagne en een verjaardagscampagne.

Omdat eigen data en klant contacten een belangrijk onderdeel zijn van een succesvolle e-commerce strategie op de lange termijn zetten we komend jaar ook in op het verwerven van nieuwe opt-in e-mail adressen die we via de eigen website én de socials van RJ Bodywear gaan werven.

E-mail RJ Bodywear

Social media marketing voor RJ Bodywear

Ook op social media vlak werd er nog weinig ondernomen door RJ Bodywear en Alca. Samen met Engelvaart heeft OmEcom een jaarkalender opgesteld voor zowel e-mail als de socials. Deze kalender sluit aan op de seizoenen in onderkleding en zorgt ervoor dat we op alle kanalen dezelfde boodschap op hetzelfde moment brengen.

Met deze organische content kalender is Asociaal marketing aan de slag geasociaal marketing

gaan en ze hebben hier in de beide huisstijlen van RJ Bodywear en Alca fashion mooie content voor gemaakt die inhoudelijk iets vertellen over alle collecties.

Verschillende collecties brengen we daarnaast met paid ads op meta onder de aandacht. De paid ads op META zorgen voor meer bereik onder een nieuw publiek én zorgen ook voor nieuwe leads voor de e-mail database.

RJ Bodywear instagram
Alca fashion Instagram

Ook op zoek naar een goed bureau óf wil je een frisse blik op jouw Online marketing / E-commerce strategie?

Benieuwd naar andere cases waar OmEcom bij betrokken is geweest de afgelopen jaren? Bekijk dan ook onze andere cases óf neem direct contact op om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken!